Aniž bychom si to uvědomovali, při ovládání motorového vozidla využíváme prakticky všechny zrakové funkce. Stačí pak, aby některá z nich byla omezena či poškozena a může to mít rozhodující vliv na celou jízdu. V důsledku byť i drobných poškození našeho zraku můžeme chybně rozpoznat pohyb nebo špatně odhadnout vzdálenost, přehlédnout předmět nebo dokonce člověka. Důsledkem je pak opožděná reakce s možnými fatálními následky.
Každý žadatel o řidičský průkaz musí předložit lékařské potvrzení o zdravotní způsobilosti k řízení motorového vozidla. K tomu je třeba aboslovovat lékařské vyšetření, do kterého spadá i kontrola zrakové ostrosti, případně odhalení přítomnosti jiné oční vady. Pravidelné kontroly vidění jsou následně požadovány u řidičů z povolání.
Zkusme si udělat představu, které vady mohou ovlivnit naše řidičské schopnosti nejvíce.
Vidění pacienta s dalekozrakostí |
Vidění pacienta s krátkozrakostí |
Jedná se především o krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Během řízení totiž potřebujeme sledovat nejen dění na vozovce, ale také informace na přístrojové desce. A právě tyto vady komplikují naši schopnost zaostřit vidění na potřebnou vzdálenost. Jejich odstranění je však v současné době poměrně snadné. Korigují se pomocí brýlí nebo kontaktních čoček. U řidičů, kde jsou tyto pomůcky k řízení nezbytně nutné, je třeba mít tento údaj zapsán v řidičském průkazu. Pokud se chce řidič brýlím nebo kontaktním čočkám za volantem vyhnout, nabízí se řešení v podobě odstranění vady laserovou operací nebo implantací nitrooční čočky. Tyto zákroky se také úspěšně provádějí v případě, že počet dioptrií překračuje hranici povolenou vyhláškou upravující pravidla řízení motorových vozidel. Oční kliniky v současné době nabízejí celou řadu laserových metod, ideální se jeví laserová operace Neo SMILE 3D prováděná femtosekundovým laserem.
Vidění pacienta s vysokým astigmatismem |
V případě, že máte počet dioptrií tak velký, že není možné jej zkorigovat laserovou operací, pak je pro vás vhodnou cestou implantace nitrooční kontaktní čočky ICL.
Další častou vadou, která řidičům komplikuje řízení, je vetchozrakost. Jedná se o přirozené zhoršení zraku kolem 45 roku života, kterému se nevyhne prakticky nikdo z nás. Obvykle vzniká na základě snížení akomodace oční čočky. Vetchozraký člověk sice vidí dobře na dálku, ale zrak na blízko se zhoršuje. V autě tedy vidíme dobře na silnici, ale sledování palubní desky se stává stále obtížnějším. Lékaři tento problém obvykle korigují pomocí brýlí, stále častěji však také přistupují k řešení pomocí nelaserových metod. Jedná se zejména o RLE, tedy Refrakční výměnu čočky, nebo o metodu PRELEX, při níž se do oka trvale umístí multifokální nitrooční čočka (AcrySof Restor). Díky té dotyčný vidí velmi dobře na dálku i na blízko.
Vidění pacienta s vetchozrakostí (presbyopie) |
Za volantem potřebujeme především jistotu, že nás naše oči nezklamou. Tedy, že naše zraková ostrost, rozsah zorného pole, citlivost na oslnění, barevné a prostorové vidění, pohyblivost očí a schopnost vidět za snížené viditelnosti, jsou v pořádku. Opravdu víte, že tomu tak je?
Obrázek ukazuje, jak vidí člověk se třemi dioptriemi do dálky |
Obrázek ukazuje, jak vidí člověk s pěti dioptriemi do dálky |
Aktualizováno: 1.7.2015